Selain Tersilap Key In Nama & Kad Perkenalan, Ini Lagi 4 Kesilapan Yang Mungkin Korang Buat, Sebab Tu Tak Dapat eMadani
# Pengetahuan Pekerja # Trending Semasa

Selain Tersilap Key In Nama & Kad Perkenalan, Ini Lagi 4 Kesilapan Yang Mungkin Korang Buat, Sebab Tu Tak Dapat eMadani

post by Ani

by Ani

Dec 7, 2023
pada 2:01 PM

Selain Tersilap Key In Nama & Kad Perkenalan, Ini Lagi 4 Kesilapan Yang Mungkin Korang Buat, Sebab Tu Tak Dapat eMadani

eMadani adalah inisiatif kewangan oleh kerajaan yang menawarkan kredit E-wallet sebanyak RM100 kepada warganegara Malaysia yang layak. Bantuan ini bertujuan untuk meningkatkan gaya hidup digital warganegara dan menggalakkan ekonomi digital. Namun, sesetengah pemohon menghadapi cabaran dalam menerima manfaat ini atas pelbagai sebab.

eMadani direject

Antara beberapa punca permohonan eMadani korang direject disebabkan oleh:

eMadani direject

1. Permohonan Lebih Daripada Satu E-wallet:

Memohon melalui lebih dari satu e-wallet seperti Touch 'n Go eWallet, ShopeePay, Setel, atau MAE App boleh menyebabkan korang direject kerana setiap individu hanya layak memohon di satu platform sahaja.

2. Butiran Peribadi Tidak Tepat:

Pastikan nama dan nombor kad pengenalan anda sepadan dengan pangkalan data JPN. Perbezaan boleh menyebabkan permohonan korang direject.

3. Maklumat Cukai Yang Outdated:

Pemohon mesti mempunyai pendapatan tahunan tidak melebihi RM100,000, seperti yang direkodkan oleh LHDN (sehingga 15 Julai 2023). Kegagalan untuk mengemaskini maklumat pendapatan dengan Lembaga Hasil Dalam Negeri boleh menyebabkan permohonan ditolak.

4. Kriteria Kewarganegaraan:

Hanya warganegara Malaysia atau penduduk tetap layak. Pengesahan akaun di platform pilihan adalah wajib sebelum memohon.

5. Penerima Faedah eBelia Rahmah Sebelum Ini:

Pelajar yang sebelum ini menerima bantuan eBelia Rahmah sebanyak RM150 tidak layak untuk kredit eMADANI.

Permohonan Korang Direject? Ikut Cara Ni Untuk Buat Rayuan eMadani

1. Touch 'n Go eWallet:

rayuan tng

Pemohon boleh merayu di laman web Sokongan Touch 'n Go dengan menyediakan butiran peribadi, memilih "eMADANI" di bawah Jenis Sokongan, dan menerangkan isu rayuan dalam bahagian Keterangan. Dokumen tambahan boleh dilampirkan. Sebagai alternatif, hubungi 603-5022 3888 untuk maklumat lanjut.

Anda boleh akses laman rayuan dari Touch 'n Go di sini.

2. ShopeePay:

rayuan shopeepay

Pemohon boleh merayu melalui Pasukan Khidmat Pelanggan Shopee. Pilih Pemohon eMADANI di bawah "Apakah jenis pengguna anda?", berikan nama akaun Shopee dan emel, dan lampirkan dokumen tambahan. Hubungi +603-2777 9222 untuk maklumat lanjut.

Anda boleh akses laman rayuan dari Shopee di sini.

3. MAE:

Untuk isu berkaitan eMADANI, MAE oleh Maybank2u, atau fungsi pembayaran kod QR, anda boleh menghubungi perkhidmatan pelanggan Maybank di 1300-88-6688 atau emel mgcc@maybank.com.my kerana mereka tidak mempunyai borang maklum balas.

4. Setel:

rayuan setel

Rayu dengan menghantar emel ke hello@setel.com atau melalui laman web Setel.

Semoga bermanfaat!


Maukerja tempat paling ngam untuk korang cari peluang pekerjaan. Ada berlambak kerja kosong menanti korang! Explore kerja kosong disini.


Cari Peluang Kerja Dengan Maukerja Disini: