Empat Ciri Hipster Cafe Yang Orang Perasan Tapi Sebenarnya Diorang Tak Tahu!
# Gaya Hidup # Trending Semasa

Empat Ciri Hipster Cafe Yang Orang Perasan Tapi Sebenarnya Diorang Tak Tahu!

post by null

by Admin

Apr 29, 2016
pada 6:33 PM

Zaman sekarang ni, dalam kegawatan ekonomi yang meruncing, kami lihat banyak cafe-cafe Hipster yang muncul ibarat cendawan tumbuh selepas hujan. Sama seperti konsep cendawan yang akan dimakan, cafe Hipster adalah salah satu tempat wajib anak muda sekarang menjamu selera sambil mengambil foto untuk dimuatkan dilaman sosial!

Bukan apa, nak masak makanan ala-ala Hipster ni tak ada masa, lebih baik ke kedai terus, order dan dapat ngap! Perut kenyang hatipun senang. Cewah! Tetapi, tak ramai yang tahu ciri-ciri sebenar Hipster Cafe ni tau!

Buat anda, anda yang teringin bebenor nak buka Hipster Cafe, fahami 4 ciri penting ini. Kalau tak, sebulan buka memang bungkus, Kah!

1) DESIGN UNIK

Setiap kafe hipster akan dilengkapi dengan satu konsep seperti gaya Urban, gaya English, gaya Retro Moden, Tradisional dan sebagainya. Fikir guna akal yang waras, siapa yang tidak suka untuk bersantai di tempat-tempat menarik seperti ini kan?

Bahkan ada kafe yang menyediakan sudut untuk pengunjung bergambar sebagai kenang- kenangan. Kalau dahulu, susah hendak mencari tempat makan yang mempunyai hiasan dalaman yang cantik dan 'mampu makan'. Hah! Sekarang, korang pilih jela yang mana suka!

2) SIGNATURE

Kafe hipster pasti ada signature mereka sendiri. Apakah dimaksudkan dengan signature? Ianya satu produk atau ciri-ciri paten yang unik yang membuatkan ianya berbeza dari yang lain.

Pelanggan biasanya mahu datang lagi kerana teringat ingat signature dish kafe tersebut seperti menu utamanya yang enak. Contoh lain seperti Chemistry Cafe Lab yang menggunakan conical flask sebagai signature product mereka. Setiap pengunjung yang memesan air akan dihidangkan dalam peralatan makmal tersebut. 

3) HIDANGAN BARAT

Hidangan barat ini tidak lari dari menu utama kafe hipster kerana ia salah satu ciri yang menyumbang kepada konsep ini. Selalunya hidangan basic yang ditawarkan adalah seperti spaghetti, lasagna, churros, nachos, dan sebagainya. Untuk menepati citarasa rakyat malaysia, terdapat juga kafe memilih untuk tidak mengecualikan masakan Malaysia dan mencampurkan kuisin barat dan tradisional sebagai menu seperti laksa, tomyam nasi ulam dan lain-lain.

4) KOPI

Kopi, ya kopi! Tak hipster lah kalau tak minum kopi hahaha! Pelbagai jenis minuman dihidang dan sudah tentu bukan namanya kafe kalau tidak menghidangkan kopi sebagai sebahagian menu mereka.

Bersantai dengan kopi berasap dan latar muzik yang menenangkan memang mantap seyh! Selain itu, biasanya kafe hipster menyediakan pelbagai jenis kek, wafel, penkek dan pastry untuk dinikmati bersama kopi seperti Latte dan Mocha. Terdapat juga kafe-kafe yang menawarkan air yang unik untuk pelanggan mencubainya seperti soda pelbagai perisa yang dihidang di dalam botol kaca berwarna-warni.

Tak payah cakap panjang, kafe-kafe macam ni memang mengundang mata dan selera. Tapi, kalau boleh, nak buka hipster cafe ni biarlah makanan bertepatan dengan harga. Ya?!