"Mak Pula Yang Lebih-Lebih" - Manager Ini Bengang, Datang Interview Praktikal Tapi Bawa Mak
# Pengetahuan Interview # Trending Semasa

"Mak Pula Yang Lebih-Lebih" - Manager Ini Bengang, Datang Interview Praktikal Tapi Bawa Mak

post by null

by Admin

Jun 1, 2016
pada 3:14 AM

Haihh! Bukan niat kami nak merendahkan generasi muda sekarang, tapi sikap mereka kadang-kadang agak melampau sebab semua benda nak 'bersuap'. Di alam pekerjaan tak boleh macam tu dik! Rasanya, kami pernah kongsikan mengenai info mengenai ciri-ciri calon temuduga yang bakal majikan 'reject' mentah-mentah dan salah satunya ialah bawak mak pergi ke interview.

Buktinya, Manager ini meluahkan rasa bengang terhadap sikap segelintir anak-anak muda yang terlalu manja sehinggakan semua perkara disuruh ibu yang uruskan termasukalah perkerjaan/praktikal. Adik-adik kena faham, orangyang akan buat praktikal ialah kamu bukan mak kamu. 

Datang Interview Siap Bawa Mak Lagi

Menerusi status Facebook yang dimuat naik oleh Nashaie Bin Abu Hassan, beliau sendiri alami perkara sebegini.

"Ape pnye manje la budak2 lelaki zaman skarg. Dtg mntk tmpat internship pn siap bwak mak lagi. Adoii. Lpas tu, mak dia plak interview aku,tye pasal cuti sehari,pastu tye pasal elaun lagi. Dah tu,bnyk plak komplen dia. Aku bagi cuti seminggu sekali pon nk bnyk bunyii. "

Anak..Diam..Tapi Mak Pula Yang Lebih-Lebih Macam Dia Pula Yang Nak Praktikal...Aku Cancel Ambil Dia

Bagi kami tak salah bawa mak teman sekali, tapi jangan ajak ke bilik temuduga sekali, mungkin niat majikan dah mula nak ambil bekerja. Tapi niat jadi terbantut bila mak pula yang banyak complain

"Ank dok sebelah diam tnpa bnyk bunyi,tpi mak plak lebih2.mcm mak dia plak plak yg nk praktikal repair pc kat sni. Elok2 aku stuju nk amek intern kat sni,trus aku cancel. Budk laki jenis manje mcm ni xbole kerja berat2,xbole than kalu kene marah. Utk mengelakkan aku sakit hati di kemudian hari, aku cancel amek dia prktikal kat sni."

Kepada Mak-Mak..Biarlah Anak Tu Berdikari Sendiri..Dia Tu Lelaki

"Kepada mak2 yg ade anak nk mntk prktikal, xpayah la manjekan sgt anK tu. Bkn smpai ke tua pon dia nk dok bwh ketiak mak. Biar la anak tu berdikari sndri. Dia tu lelaki, kalau umo 20an pon perangai mnje mcm budak drjah 2, baik xpayah ade ank laki. Kalo susah sgt, makcik amek je la anak makcik tu praktikal dgn makcik. Ajar dia cara2 mengurskan rumah tangga."

Sebenarnya, bila calon-calon bawa partner datang temuduga, majikan dah mula ada persepsi lain terhadap korang. Ikut nasib korang lah diterima atau tidak selepas temuduga. Walaupun korang dianggap praktikal, korang tetap berada di dalam pekerjaan yang sebenar dimana amat berbeza  dengan persekiitaran waktu di kelas dahulu. Penat, kerja lebih waktu, di marahi oleh majikan semua itu adalah perkara biasa sahaja.