Ramai Pekerja Akui Rindu Zaman "WFH" Mohon Majikan Kembalikan Seperti Zaman Cov1d
# Pengetahuan Pekerja # Trending Semasa

Ramai Pekerja Akui Rindu Zaman "WFH" Mohon Majikan Kembalikan Seperti Zaman Cov1d

post by AzSyuk

by AzSyuk

Jul 9, 2024
pada 10:35 AM

Ramai Pekerja Akui Rindu Zaman "WFH" Mohon Majikan Kembalikan Seperti Zaman Cov1d
 

Pandemik Covid-19 telah mengubah landskap pekerjaan di seluruh dunia. Demi kelangsungan operasi, banyak syarikat membenarkan pekerja bekerja dari rumah (BDR) atau work from home (WFH). Walaupun kebanyakan syarikat kini kembali kepada waktu bekerja biasa, masih ada yang mengekalkan amalan BDR.

Manfaat Bekerja dari Rumah

Keadaan ini membawa banyak manfaat, termasuk penjimatan kos dan pengurangan tekanan dalam kalangan pekerja. Misalnya, pengguna akaun @magmalaya mencadangkan bahawa dengan mengamalkan konsep BDR sepenuhnya atau mengurangkan bilangan hari bekerja di pejabat, kesesakan trafik boleh dikurangkan. "Kalau banyak syarikat amalkan tiga hari masuk pejabat, dua hari BDR ni, mesti boleh kurangkan kesesakan trafik," katanya.

Selain itu, beliau menyatakan bahawa bilangan individu yang mengalami tekanan emosi dapat dikurangkan, selain menjimatkan perbelanjaan petrol atau diesel.

 

Peningkatan Produktiviti

@magmalaya juga yakin bahawa produktiviti kerja akan meningkat dengan amalan BDR. Namun, beliau mengakui bahawa tidak semua industri boleh mengamalkan BDR kerana kekangan dan keperluan untuk kehadiran fizikal di tempat kerja. "Aku yakin produktiviti kerja naik, tapi bukan semua industri boleh buat... yang mana yang boleh je," tambahnya lagi.

Pengalaman Syarikat yang Mengamalkan WFH

Di ruangan komen, beberapa pekerja berkongsi bahawa syarikat mereka telah mengamalkan konsep WFH dan menikmati penjimatan kos, terutamanya dalam penggunaan tenaga elektrik. "Dah empat tahun buat hybrid sebab syarikat benarkan, motivasi sangat tinggi, tekanan kurang," kata seorang pekerja.

Namun, ada juga pekerja yang berpendapat bahawa sesetengah majikan masih terperangkap dengan mentaliti lama dan tidak percaya bahawa BDR dapat meningkatkan produktiviti. Mereka menganggap kesesakan trafik bukan masalah mereka dan pekerja perlu menyesuaikan diri atau mencari pekerjaan lain. "Tengok bos juga, kalau bos mentaliti lama, dia tak percaya BDR meningkatkan produktiviti," kata seorang lagi pekerja.

Perlu Mentaliti Baru

Sebagai kesimpulan, jelas bahawa sistem kerja hybrid membawa banyak manfaat kepada pekerja dan syarikat. Dengan penjimatan kos, pengurangan stres, dan peningkatan produktiviti, sudah tiba masanya untuk majikan mengubah mentaliti lama dan mempertimbangkan semula sistem kerja hybrid.

"Tak faham kenapa ada syarikat yang takut nak bagi pekerja WFH. Asalkan kerja siap dan capai target harian, sepatutnya okay la kan? Kecuali la kerja tu memang perlu ada secara fizikal macam cikgu, doktor, juruwang dan sebagainya," kata seorang netizen, menyuarakan pandangan ramai.

Diharapkan lebih banyak syarikat akan mengambil langkah proaktif untuk mengembalikan sistem kerja hybrid, demi kesejahteraan pekerja dan kelangsungan operasi syarikat.

 



 

Pekerjaan Terkenal:

Panduan Kerjaya:

Lokasi: