T**** I***'s avatar'
T**** I***3 bulan yang lepasAbout Probation

Tidak mahu sambung Contract selepas tamat tempoh probation di company.

Saya masih dalam tempoh probation dan bercadang untuk tidak sambung contract after probation. Tapi dalam offer letter mengatakan bahawa kena bayar denda sekiranya berhenti dalam tempih contract. Jadi saya mahu berhenti dalam selepas temph probation. Adakah saya perlu membayar gaji 3bulan dan berapa sebenarnya tempoh notis perlu diberi kepada company sebab tempoh probation 3bulan dan tempoh notice juga tiga bulan. Dalam offer letter:- “ This contract of appointment may at any time be terminated by the company by giving one (1) months’ notice in writing without assigning any reason thereof. In any case the Employer want to resign from the company, Letter of Resignation must be given at least Three (3) months in advance with the discretion of the company’s management. Employees that is in the contract period is prohibited to resign within the contract period. If do so you are required to pay 3 months worth of the salary to the company. Employees are required to adhere to the company's three-month probation period. If, during this period, the employee fails to meet the company's standards and disregards instructions, the company reserves the right to terminate the employee with a 24-hour notice.”
0
T**** I***'s avatar'
T**** I***3 bulan yang lepas
jadi saya macam agak pelik kerana tempoh notice 3 bulan, dan tempoh percubaan 3 bulan juga. jadi bagaimana nak bagi notice sekiranya memerlukan 3 bulan juga, takkan awal2 first day masuk office dalam tempoh probation dah kena bagi surat notice sbb probation pun dalam tempoh 3 bulan. Saya agak kurang faham ayat dinyatakan dalam offer letter tersebut.
0
Syed Azhar's avatar'
Syed Azhar3 bulan yang lepas
Menurut klausul dalam surat tawaran, jika anda memutuskan untuk berhenti dalam tempoh kontrak, anda dikehendaki membayar tiga bulan gaji kepada syarikat. Namun demikian, jika anda ingin berhenti selepas tempoh percubaan, klausul tidak menyebutkan apa-apa mengenai pembayaran gaji. Oleh itu, anda tidak perlu membayar tiga bulan gaji jika anda mengikuti peraturan dalam surat tawaran. Tambah pula, surat tawaran menyatakan bahawa jika anda ingin berhenti, anda perlu memberikan notis selama tiga bulan. Ini bermakna anda perlu memberitahu pengurusan syarikat secara bertulis sekurang-kurangnya tiga bulan sebelum tarikh berhenti bekerja. Dalam tempoh notis ini, anda masih dianggap sebagai pekerja syarikat dan akan menerima gaji dan faedah yang ditetapkan.Namun, perlu diingat bahawa kerajaan mungkin mempunyai peraturan yang berbeza mengenai notis berhenti. Adalah penting untuk rujuk kepada undang-undang buruh tempatan atau dokumen perjanjian pekerjaan untuk maklumat lanjut mengenai notis berhenti yang diperlukan.Saya mencadangkan anda berbincang dengan jabatan sumber manusia syarikat atau pengurusan untuk membincangkan niat anda untuk tidak meneruskan kontrak selepas tempoh percubaan. Mereka mungkin mempunyai prosedur yang telah ditetapkan untuk keadaan seperti ini dan boleh memberikan panduan tepat mengenai apa yang perlu anda lakukan. Mematuhi peraturan yang ditetapkan dalam surat tawaran dan berkomunikasi dengan pengurusan akan membantu memastikan proses berhenti anda berjalan dengan lancar dan meminimumkan risiko undang-undang atau pertikaian.
0